Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Heeft u vragen over het energielabel ? Via deze pagina “veelgestelde vragen” kunt u de meeste antwoorden vinden. Ondervindt u problemen neem dan contact met ons op.

  1. Hoe kom ik als woningeigenaar aan een energielabel voor mijn woning?
  2. Waarom heeft de Erkend deskundige het energielabel afgekeurd?
  3. Wat is de status van mijn aanvraag?
  4. Ik heb het definitieve energielabel nog niet ontvangen maar wel een mail dat het energielabel succesvol is geregistreerd. Wanneer ontvang ik het definitieve energielabel?
  5. Ik heb vragen over het invoeren van de gegevens in de webapplicatie. Wat moet ik doen?
  6. Mijn aanvraag is afgekeurd, hoe moet ik extra bewijslast aanleveren?
  7. Hoe vaak kan het door mijn aangeleverde bewijsmateriaal worden afgekeurd?
  8. Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de hoogte van mijn definitieve energielabel?
  9. Er wordt om extra bewijslast gevraagd door de erkend deskundige maar ik kan maar 3 bewijsstukken uploaden. Wat moet ik doen?
  10. Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met mijn voorlopige energielabel?
  11. Mijn woning is geheel gerenoveerd, mag ik het bouwjaar aanpassen?
  12. Ik heb een verkoopbrochure als bewijs geüpload maar dit is afgekeurd. Hoe kan dit?
  13. Wordt het bouwjaar en type van mijn woning ook gecontroleerd?
  14. Ik weet zeker dat er isolatie is aangebracht maar kan dit helaas niet bewijzen. Wat moet ik doen?
  15. Kan een definitief energielabel worden gewijzigd wanneer er iets niet klopt of wanneer er energetische verbeteringen zijn uitgevoerd?
  16. Is het energielabel ook nodig bij nieuwbouwwoningen?
  17. Hoe moet ik een energielabel aanvragen wanneer de eigenaar van de woning geen natuurlijk persoon is.
  18. Moet ik een energielabel aanvragen wanneer mijn woning onder executie wordt verkocht?
  19. Wanneer is een energielabel verplicht?
  20. De website energielabelvoorwoningen.nl is offline/niet beschikbaar, wat moet ik doen?
  21. Kan ik bewijslast per mail toesturen zodat de Erkend Deskundige dat toevoegt in mijn aanvraag?
  22. Ik heb een aanvraag gedaan en heb inmiddels het energielabel ontvangen, maar heb nog geen factuur ontvangen?
  23. Ik heb per ongeluk een verkeerd factuuradres opgegeven. Wat moet ik doen?
  24. Ik heb voor meerdere woningen een energielabel aangevraagd maar zou graag alle adressen op één factuur willen ontvangen, is dit mogelijk?
  25. Ik wil graag de tenaamstelling van een factuur laten aanpassen, kan dit?
  26. Ik heb via IDeal betaald maar heb ook een factuur ontvangen. Wat moet ik doen?
  27. Ik heb het definitieve energielabel per ongeluk verwijdert, hoe kan het definitieve energielabel opnieuw verkrijgen?
  28. Ik heb een vraag over de website energielabelvoorwoningen.nl.
  29. Krijg ik een boete als ik geen definitief energielabel heb bij verkoop of verhuur van mijn woning?
  30. Hoelang is het Energielabel geldig?
  31. Kan ik een bestaand energielabel vernieuwen wanneer de woning is verbouwd/ energetisch is verbeterd?
  32. Wat is het verschil tussen de Energie-Index en het energielabel?
  33. Hoe lang duurt het voordat ik het definitieve energielabel ontvang?
  34. Is het (definitieve) energielabel openbaar?
  35. Waarom worden er kosten in rekening gebracht voor het definitief maken van mijn energielabel?

Hoe kom ik als woningeigenaar aan een energielabel voor mijn woning?

U kunt online uw voorlopige energielabel raadplegen of een definitief energielabel aanvragen bij ons door in te loggen met uw DigiD op energielabelvoorwoningen.nl.

Waarom heeft de Erkend deskundige het energielabel afgekeurd?

U kunt de onderbouwing waarom, de Erkend Deskundige het energielabel heeft afgekeurd online inzien door in te loggen met uw DigiD op energielabelvoorwoningen.nl.

Wat is de status van mijn aanvraag?

Om de status van uw aanvraag in te zien kunt u inloggen met uw DigiD op energielabelvoorwoningen.nl. Daar kunt u nagaan of de aanvraag is goedgekeurd, afgekeurd of nog in behandeling is.

Ik heb het definitieve energielabel nog niet ontvangen maar wel een mail dat het energielabel succesvol is geregistreerd. Wanneer ontvang ik het definitieve energielabel?

Het definitieve energielabel wordt per mail verzonden door EP-online. Het kan zijn dat deze mail in uw spambox terecht is gekomen. Het definitieve energielabel kunt u ook downloaden door in te loggen met uw DigiD op energielabelvoorwoningen.nl.

Ik heb vragen over het invoeren van de gegevens in de webapplicatie. Wat moet ik doen?

De webapplicatie is ontwikkeld door de Rijksoverheid. Voor vragen en of onduidelijkheden verzoeken wij u contact op te nemen met de energielabel helpdesk.

U kunt de energielabel helpdesk van maandag tot en met donderdag tussen 8:00 en 20:00 uur en op vrijdag tussen 8:00 en 17:00 uur bereiken via 0800-0808 of mail naar helpdesk@energielabel.nl.

Mijn aanvraag is afgekeurd, hoe moet ik extra bewijslast aanleveren?

De bewijslast kan alleen via de webapplicatie worden aangeleverd door in te loggen met uw DigiD op energielabelvoorwoningen.nl

Hoe vaak kan het door mijn aangeleverde bewijsmateriaal worden afgekeurd?

Zo vaak als nodig is om goed bewijsmateriaal aangeleverd te krijgen. Wanneer het niet mogelijk is bewijsmateriaal aan te leveren verzoeken wij u in de webapplicatie de waarde terug te zetten naar het oorspronkelijke bouwjaarkenmerk.

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de hoogte van mijn definitieve energielabel?

Helaas hebben wij als Erkend Deskundige geen invloed op de hoogte van het energielabel. Wij als Erkend Deskundige kunnen alleen aangeleverde bewijslast controleren en wanneer de bewijslast toereikend is kunnen wij het energielabel definitief maken.

De hoogte van het energielabel wordt vastgesteld door de webapplicatie van de Rijksoverheid. Aangezien de webapplicatie is ontwikkeld door de Rijksoverheid verzoeken wij u contact op te nemen met de energielabel helpdesk.

U kunt de energielabel helpdesk van maandag tot en met donderdag tussen 8:00 en 20:00 uur en op vrijdag tussen 8:00 en 17:00 uur bereiken via 0800-0808 of mail naar helpdesk@energielabel.nl.

Er wordt om extra bewijslast gevraagd door de erkend deskundige maar ik kan maar 3 bewijsstukken uploaden. Wat moet ik doen?

Per woningkenmerk kunnen er 3 bewijsstukken worden geüpload. U kunt de niet-relevante of minder-belangrijke bewijsstukken verwijderen om nieuw bewijslast te uploaden.

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met mijn voorlopige energielabel?

U kunt uw voorlopige energielabel laten omzetten in een definitief energielabel. Dit kunt u aanvragen op energielabelvoorwoningen.nl. Hierbij kunt u aangeven welke energiebesparende maatregelen u heeft getroffen.

Mijn woning is geheel gerenoveerd, mag ik het bouwjaar aanpassen?

Helaas niet, op basis van een grondige verbouwing of grote renovatie mag het bouwjaar niet aangepast worden. Het bouwjaar wijzigt alleen wanneer de woning geheel gesloopt en opnieuw opgebouwd is. In het kadaster wordt de woning dan ook opgenomen als nieuwbouw.

Ik heb een verkoopbrochure als bewijs geüpload maar dit is afgekeurd. Hoe kan dit?

De kenmerken van de woning die in de verkoopbrochure worden beschreven moeten helder omschreven zijn en er mag geen discussie zijn of bepaalde woningkenmerken wel of niet aanwezig zijn. Bij twijfel of onduidelijkheid kan aanvullende onderbouwing nodig zijn met behulp van foto’s. Ook moet altijd de naam van de makelaar en het adres of de bouwlocatie van de betreffende woning vermeld zijn. Er is geen eis aan de geldigheidsdatum van de verkoopbrochure.

Wordt het bouwjaar en type van mijn woning ook gecontroleerd?

Wij controleren het bouwjaar en type van uw woning alleen wanneer deze gegevens zijn aangepast door de woningeigenaar in de webapplicatie.

Ik weet zeker dat er isolatie is aangebracht maar kan dit helaas niet bewijzen. Wat moet ik doen?

Wanneer het niet mogelijk is bewijsmateriaal aan te leveren verzoeken wij u in de webapplicatie de waarde terug te zetten naar het oorspronkelijke bouwjaarkenmerk.

Kan een definitief energielabel worden gewijzigd wanneer er iets niet klopt of wanneer er energetische verbeteringen zijn uitgevoerd?

Wij kunnen helaas een definitief energielabel niet meer aanpassen. Het is wel mogelijk voor de woningeigenaar opnieuw de aanvraag in te dienen met de juiste woningeigenschappen.

Is het energielabel ook nodig bij nieuwbouwwoningen?

Ja, het energielabel is ook verplicht wanneer een nieuwbouwwoning wordt opgeleverd. De verkoper van de woning is verplicht het energielabel te overhandigen aan de kopende partij. Dit gaat op dezelfde manier als bij verkoop van een woning, door in te loggen met uw DigiD op energielabelvoorwoningen.nl.

Hoe moet ik een energielabel aanvragen wanneer de eigenaar van de woning geen natuurlijk persoon is.

Wanneer de woning op naam van een bedrijf staat kan er een eHerkenning worden aangevraagd. Dit is een Digid voor bedrijven. Met deze eHerkenning kan worden ingelogd op energielabelvoorwoningen.nl.

Moet ik een energielabel aanvragen wanneer mijn woning onder executie wordt verkocht?

In het geval van executieverkoop heeft de schulden hebbende woningeigenaar nog altijd de verantwoordelijkheid voor het overhandigen van een definitief energielabel. De makelaar dient de woningeigenaar te wijzen op de financiële consequenties bij het ontbreken van een geldig label bij de overdracht.

Wanneer is een energielabel verplicht?

Het energielabel is verplicht bij de verhuur en verkoop van:

  • Woningen en appartementen.
  • Woonwagens bedoeld voor permanent gebruik.
  • Recreatiewoningen die meer dan 4 maanden per jaar worden gebruikt. Of die een verwacht energieverbruik hebben van meer dan 25% van het verbruik bij permanent gebruik.

Gebouwen met onzelfstandige woonruimten (wordt als 1 gebouw doorgerekend).

De website energielabelvoorwoningen.nl is offline/niet beschikbaar, wat moet ik doen?

Het kan zijn dat er onderhoud wordt uitgevoerd of dat er een storing op de website energielabelvoorwoningen.nl is, wij verzoeken u het later nog eens te proberen.

Kan ik bewijslast per mail toesturen zodat de Erkend Deskundige dat toevoegt in mijn aanvraag?

De website energielabelvoorwoningen.nl is offline/niet beschikbaar, wat moet ik doen?

Ik heb een aanvraag gedaan en heb inmiddels het energielabel ontvangen, maar heb nog geen factuur ontvangen?

Wij versturen de facturen per mail één keer per week. Wanneer u na één week nog geen factuur heeft ontvangen verzoeken wij u contact met ons op te nemen. Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 9:00 en 17:00 uur op telefoonnummer 070- 22 101 33 of per mail: labelnu@erkenddeskundige.nl.

Ik heb per ongeluk een verkeerd factuuradres opgegeven. Wat moet ik doen?

Alle facturen worden per mail verzonden naar het mailadres wat bij de aanvraag is gebruikt.

Ik heb voor meerdere woningen een energielabel aangevraagd maar zou graag alle adressen op één factuur willen ontvangen, is dit mogelijk?

Dit is mogelijk, u kunt dit aan ons doorgeven. Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 9:00 en 17:00 uur op telefoonnummer 070- 22 101 33 of per mail labelnu@erkenddeskundige.nl.

Ik wil graag de tenaamstelling van een factuur laten aanpassen, kan dit?

Dit is ook geen probleem, u kunt dit aan ons doorgeven. Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 9:00 en 17:00 uur op telefoonnummer 070- 22 101 33 of per mail labelnu@erkenddeskundige.nl.

Ik heb via IDeal betaald maar heb ook een factuur ontvangen. Wat moet ik doen?

Wij verzoeken u om ons hierover te informeren, graag ontvangen wij dan het factuurnummer. Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 9:00 en 17:00 uur op telefoonnummer 070- 22 101 33 of per mail labelnu@erkenddeskundige.nl.

Ik heb het definitieve energielabel per ongeluk verwijdert, hoe kan het definitieve energielabel opnieuw verkrijgen?

Het definitieve energielabel kan via de website van de Rijksoverheid gedownload worden door in te loggen met uw DigiD op energielabelvoorwoningen.nl.

Ik heb een vraag over de website energielabelvoorwoningen.nl.

Aangezien de webapplicatie is ontwikkeld door de Rijksoverheid verzoeken wij u contact op te nemen met de energielabel helpdesk. U kunt de energielabel helpdesk van maandag tot en met donderdag tussen 8:00 en 20:00 uur en op vrijdag tussen 8:00 en 17:00 uur bereiken via 0800-0808 of mail naar helpdesk@energielabel.nl.

Krijg ik een boete als ik geen definitief energielabel heb bij verkoop of verhuur van mijn woning?

Heeft u als huiseigenaar bij de verkoop of verhuur van uw woning geen definitief energielabel? Dan loopt u het risico op een boete. De boete bedraagt €405,-. U krijgt de mogelijkheid alsnog een energielabel aan te vragen voordat u een boete krijgt.

Hoelang is het Energielabel geldig?

Het energielabel blijft 10 jaar geldig.

Kan ik een bestaand energielabel vernieuwen wanneer de woning is verbouwd/ energetisch is verbeterd?

Wanneer u uw woning energiezuiniger heeft gemaakt kunt u een nieuw Energielabel aanvragen door in te loggen met uw Digid op energielabelvoorwoningen.nl. Hier kunt u opnieuw de aanvraag indienen met de vernieuwde woningeigenschappen.

Wat is het verschil tussen de Energie-Index en het energielabel?

De Energie-Index wordt bepaald door circa 150 kenmerken van uw woning. Het geeft details over hoe energiezuinig uw woning is en hoe u uw woning nog energiezuiniger kunt maken. Een Energie-index wordt opgesteld door een Energie Prestatie Adviseur (EPA-W).

Het online energielabel is gebaseerd op circa 10 kenmerken van uw woning. Het geeft alleen een eerste indruk van de energiezuinigheid

Hoe lang duurt het voordat ik het definitieve energielabel ontvang?

Zodra wij een nieuw verzoek ontvangen via energielabelvoorwoningen.nl keuren wij uw aanvraag binnen enkele uren.

Wanneer de bewijsbelast toereikend is ontvangt u op dezelfde dag per mail uw definitieve energielabel van EP-online.

Wanneer de bewijslast onvoldoende is vragen wij om extra bewijslast. Zodra de extra bewijslasten zijn geüpload via energielabelvoorwoningen.nl wordt de aanvraag opnieuw door ons beoordeeld.

Is het (definitieve) energielabel openbaar?

Ja, het energielabel geeft de koper inzicht in de energiezuinigheid en energieprestatie van de woning. De hoogte van het energielabel kan worden geraadpleegd op www.zoekuwenergielabel.nl.

Waarom worden er kosten in rekening gebracht voor het definitief maken van mijn energielabel?

Dit zijn de administratiekosten en de tijd die de Erkend Deskundige gemiddeld nodig heeft om uw aanvraag te kunnen beoordelen. Wij vragen € 9,00 incl. BTW om een Energielabel aanvraag te beoordelen en te registeren.